Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 21.05.2019 11:47

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 75 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hyödyttömin riimuloitsu
ViestiLähetetty: 03.04.2008 19:17 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Tuli tässä mieleen: Mikähän on kaikkein hyödyttömin/typerin/turhin/käyttökelvottomin/ylihintaisin riimuloitsu, mitä olla voi? Minun suosikkini tämän suhteen on Pelko(1)-loitsu, joka aiheuttaa onnistuessaan melkein saman kuin Masennus(2)-henkiloitsu, mutta lyhyemmällä kestoajalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.2008 06:51 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Pääsääntöisesti hyödyttömyys ja typeryys ovat kovin suhteellisia asioita. Tosimiekka jää melko vähälle käytölle diplomaattisessa pelissä, jossa esim pelko(1) on ihan käyttökelpoinen manipulaatioloitsuna, vaikka vastapuolella olisikin mukanaan voimakas shamaani, joka huomaisi välittömästi henkinäöllään masennus(2) loitsun käytön, kun taas käärmepiipun syvänteessä voi tulla itku kurkkuun, jos muistista löytyy vain siunaa siemenet(1).

Itse ainakaan en ole koskaan RQ-aikanani törmännyt yhteenkään riimuloitsuun, jolle ei olisi olemassa sitä potentiaalista tilannetta, mutta johtuen RQ:n taistelupainotteisesta pelaamisestamme, oli itettyjen loitsujen (niiden mättöboostien) potentiaali melkoisesti korkeampi kuin muiden (tietenkään parannunsloitsuja unohtamatta.

Pelko(1) on myöskin puolta vähemmän vapaa ÄLYä sitova loitsu, kuin masennus(2), ja koska kyseisen loitsun käyttöpotentiaali olisi molempien loitsujen kohdalla suht yhtä yleinen, pitäisin riimuloitsumuodon käyttömahdollisuuksia jokseensakin riittävän tiheinä (uusiutuvana), ja samalla säästin yhden pisteen vapaa ÄLYä jollekin minkä käyttöpotentiaali on korkeampi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.2008 07:35 
Poissa
Keisari
Keisari
Avatar

Liittynyt: 30.01.2003 19:56
Viestit: 579
Paikkakunta: JKL
Vielä parempaa: Eihän riimuloitsut vie olleenkaan vapaata älyä (?).

_________________
In all of nature's sorcery
The most bewitching entity
Hell can have no fury
Like the rising of the storm…


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.2008 07:45 
Poissa
Jumalulottuvuuden vartija
Jumalulottuvuuden vartija
Avatar

Liittynyt: 27.01.2002 03:00
Viestit: 1220
Paikkakunta: Oulu
Täytyy kumminkin sanoa, että illuusio-loitsut ovat kohtuu hyviä ehdokkaita. En muista miten ne uudessa RQ:ssa menivät, mutta vanhassa esim. illuusiohaju taisi saada aikaan loitsun mahti vs. kohteen R-R tarkistuksen tai kohteelle tulee paha olo. Tuskinpa kukaan enempää kuin pari pistettä illuusio-hajua ostaisi.

Tietty ovela pelaaja keksii kaikenlaista källiä, kuten saa maljan kilpailijansa keitokset maistumaan kauheilta, tekee vaimon mustasukkaiseksi vieraalla parfyymillä, luo ystävän tarjoamalle drinkille ammoniakin tunnusomaisen hajun jne.

_________________
Kysymättäkin apuua,
puita salaman siunaamia,
naurua naitujen parissa -
myrskyn jälkiä kylässä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.2008 12:53 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Ugly Psycho kirjoitti:
Vielä parempaa: Eihän riimuloitsut vie olleenkaan vapaata älyä (?).


Totta.... liian kauan viime pelistä, piti tarkistaa säännöistä, jotta mitä härööt, mutta niinhän tuo on...

Eli Pelko loitsu on siis mahdollista ottaa käyttöönsä, vaikka olisi boostannut Vapaa ÄLY:nsä täyteen henki/velholoitsuja (yleensä henki).

joten, milloinkas pelataan, jottei vastaavat mokat toistu...?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.2008 12:56 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
newsalor kirjoitti:
Täytyy kumminkin sanoa, että illuusio-loitsut ovat kohtuu hyviä ehdokkaita. En muista miten ne uudessa RQ:ssa menivät, mutta vanhassa esim. illuusiohaju taisi saada aikaan loitsun mahti vs. kohteen R-R tarkistuksen tai kohteelle tulee paha olo. Tuskinpa kukaan enempää kuin pari pistettä illuusio-hajua ostaisi.


Juu, illuusio loitsut ovat sellaisia, joiden toimivuus ja käytännöllisyys ovat aika alhaisia koska niiden pelimekaaninen toteutus on ollut RQ:n säännöillä hankalaa, ja se on jätetty puolitiehen mm velholoitsujen kohdalla. Mutta kyllä niillekin löytyy käyttöä, jos haluaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.2008 13:18 
Poissa
Hallitsija
Hallitsija
Avatar

Liittynyt: 20.03.2002 03:00
Viestit: 359
Pelko on kyllä mun mielestä aika pätevä loitsu. Hyvä onnistuminen sentään tappaa. Venytys on vaikka aika huono, kun sillä ei yksinään tee mitään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.2008 15:17 
Poissa
Pappi
Pappi

Liittynyt: 03.04.2007 11:46
Viestit: 118
Vash the Stampede kirjoitti:
Venytys on vaikka aika huono, kun sillä ei yksinään tee mitään.


Tosiaan huono yksittäisenä. On se kuitenkin melko voimakas Esim. kilpi 5 päällä vaikka kuukauden. Suojaa myös nukkuessa ja yllättävissä tilanteissa. Melko kätevää.

Venytyksellä voi tehdä tavallaan "kirouksen" vastustajalle (mikäli on valmis haaskaamaan omaa riimutaikuuttaan). Laittaa berserkin + venytys 10 yhdelle vastustajalle. Tarvitaan melko vahva "poista taikuus" loitsu (12 pistettä riimutaikuutta), kun kaveri on sekaisin loitsun kestoajan, eli jotain viikon...

Illuusiotkin on mielestäni todella mahtavia loitsuja, jos niitä käyttää vain oikeassa paikassa. Ihan vaikka perus illuusiö näkö 1. Sillä voi naamioitua joksikin toiseksi henkilöksi jä vielä kun lisää joukkoon ääni illuusion...
Laitan ihan lyhyen peli esimerkin:

Veijari hahmo päätti kostaa häneen kodistuneen nöyryytyksen paikalliselle kreiville. Veijari naamioitui kreiviksi ja lähti kaupungille ja teki ja sanoi kaikkea sellaista mikä oli haitallista kreiville (esittäen kyseistä kreiviä). Lisäksi hän käytti loitsua "valhe", niin kaikki paikalla oliat luulivat häntä todella kreiviksi. Kreivi joutui todella honoon valoon myöhemmin.

Nyt on tullut puhuttua vahvoista loitsuista... Niin niitä heikkoja loitsuja:
Eräässä kultissa oli loitsu jolla voi siirtää naisen synnytyskivut miehelle. Periaatteessa turha, mutta tämäkin voi "peliromantiikka" mielessä tuoda lisää väriä peliin. Taas peli esimerkki:
Eräs PH peikko oli "vahingossa" eksynyt sänkyyn samaan ryhmään kuuluneen ihmisnaisen kanssa (EPH) (en tiedä voiko peikko ja ihminen saada lapsia Gloranthassa, mutta PJ:nä päätin, että nyt saa :wink: ). Kun ihminen synnyttää peikkolapsen... No ymmärrätte varmaan. Tällöin tuleva "isä" halusi ottaa vastuuta ja otti paikalliseen Xiona Ubar kulttiin yhteyttä (en muista varmaksi oliko kyseinen loitsu juuri tässä kultissa) ja tuleva isä sai äidin raskausajan- ja synnytyskivut itselleen.

Veijarin temppeleissä voi olla tarjolla "turhia" loisuja. Kultti kirjassa oli esimerkkinä "vaihda lehmän väri". Tämän turhempaa loitsua saa etsiä :P

_________________
Littlestone


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.04.2008 08:44 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Bellad kirjoitti:
newsalor kirjoitti:
Täytyy kumminkin sanoa, että illuusio-loitsut ovat kohtuu hyviä ehdokkaita. En muista miten ne uudessa RQ:ssa menivät, mutta vanhassa esim. illuusiohaju taisi saada aikaan loitsun mahti vs. kohteen R-R tarkistuksen tai kohteelle tulee paha olo. Tuskinpa kukaan enempää kuin pari pistettä illuusio-hajua ostaisi.


Juu, illuusio loitsut ovat sellaisia, joiden toimivuus ja käytännöllisyys ovat aika alhaisia koska niiden pelimekaaninen toteutus on ollut RQ:n säännöillä hankalaa, ja se on jätetty puolitiehen mm velholoitsujen kohdalla. Mutta kyllä niillekin löytyy käyttöä, jos haluaa.


Tuossa lueskelin, ja nyt olen sitä mieltä, että illuusiot ovatkin yllättävän vahvoja.

Illuusiolle annettu yleispätevä kuvaus kertoo seuraavaa:
jos illuusio heitetään ennestään liikkuvaan kohteeseen, illuusiot liikkuvat sen mukana (ei tarvita illuusio liikettä), jos illuusio ääni, maku tai haju heitetään kohteeseen, jolla on jo moinen (ääni, maku tai haju), peittää loitsu kohteen alkuperäisen vastaavan.

Eli, nyt illuusio ääni + haju on äänetön ja tuoksuton liikkuja yössä (2pts) ja illuusio näkö boostaa sen vielä näkymättömäksi tai huonosti huomattavaksi, jolloin varkaalle/salamurhaajalle/murtomiehelle/maanpakolaiselle(tai robin hoodille)/muuten vaan pakoileva/piileskelevä hyötyy melkoisesti 3pts loitsusta. Ja venytys tietty auttaa tässäkin.

Samoin illuusioilla pystyy siis helposti estämään hälytyksen, jos sinut huomataan tai muutoin tukahduttaa ihmisiä (saattaapa vaikuttaa myös loitsun heittämiseen), illuusio ääntä voi myös käyttää saavuttaakseen paremman neuvottelujen lopputuloksen, kun vastapuoli sanookin mitä sinä hänelle suuhun tuot.


Mikäli yövartiossa huomaat liikkuvan vihun, sille mukaan erityistä meteliä hajua tms, niin on 15min ihan helpohkoa takaa-ajoa tiedossa, vaikka olisi taitavampikin hiipijä/piiloutuja.


Mutta joo, siis loitsujen käyttöpotentiaaliahan pystyy kasvattamaan kun tarkoituksella lähtee niille miettimään tilanteita, ja PJ niitä sitten peliin tunkee, jolloin loitsu muuttuukin kovin käytännölliseksi, mutta se voi sitten aiheuttaa jollekin toiselle loitsulle huomattavaa käytännöllisyyskatoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.04.2008 17:08 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Hmm... Illuusioloitsut vaikuttavat kiinnostavilta. Siitä heräsi jännä ajatus: Voisiko illuusiolla luoda kuopan aineeseen? Ainakin Gloranthassa illuusiot ovat väliaikaista todellisuutta, joka ohittaa hetkeksi varsinaisen todellisuuden. Tämä tarkoittaa siis sitä, että illuusioloitsulla voi täyttää tyhjän tilan illuusiolla (esim. saa miekan ilmestymään tyhjästä), mutta voisiko se toimia päinvastoin? Voisikohan täytetyn tilan korvata tyhjällä tilalla (esim. saada aukon ansakuopan ilmestymään maahan)? Illuusionäkyhän voi ainakin luoda näyn tyhjästä tilasta, illuusioääni voi luoda tyhjän tilan kaiun jne. Voisiko illuusiokosketus tai illuusioaine luoda siis tuntokokemuksen tyhjästä tilasta? Ja olisiko tämä kokemus voimakas, että kokija kykenisi astumaan sisään illuusiokuoppaan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.04.2008 06:59 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Krasht kirjoitti:
Hmm... Illuusioloitsut vaikuttavat kiinnostavilta. Siitä heräsi jännä ajatus: Voisiko illuusiolla luoda kuopan aineeseen? Ainakin Gloranthassa illuusiot ovat väliaikaista todellisuutta, joka ohittaa hetkeksi varsinaisen todellisuuden. Tämä tarkoittaa siis sitä, että illuusioloitsulla voi täyttää tyhjän tilan illuusiolla (esim. saa miekan ilmestymään tyhjästä), mutta voisiko se toimia päinvastoin? Voisikohan täytetyn tilan korvata tyhjällä tilalla (esim. saada aukon ansakuopan ilmestymään maahan)? Illuusionäkyhän voi ainakin luoda näyn tyhjästä tilasta, illuusioääni voi luoda tyhjän tilan kaiun jne. Voisiko illuusiokosketus tai illuusioaine luoda siis tuntokokemuksen tyhjästä tilasta? Ja olisiko tämä kokemus voimakas, että kokija kykenisi astumaan sisään illuusiokuoppaan?


Ajatus on mielenkiintoinen ja mielestäni melko ainutlaatuinen. Ja minä puollan ajatustasi, vaikkakin se aiheuttaakin tiettyjä ongelmia. Voisiko tällöin illuusioiden avulla läpäistä seinämiä? kiertää ovia? ylittää ansoja jne jne.

Illuusioiden yleispätevä kuvaus mainitsee, että "illuusiot ovat osa todellista todellisuutta, niin kauan kuin niihin uskoo". Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. 1) illuusiot muovaavat yhtä todellisuutta, johon kaikkien pitää uskoa. Jos yksikin epäilee (kaikkihan epäilee näkemäänsä kun paikalla on veijari), katoaa illuusio kaikkien aisteilta. 2) Illuusiot muokkaavat kaikkien yksilöllistä todellisuutta, jolloin jokainen joutuu itse epäilemään illuusiota jotta se katoaa hänen todellisuudestaan. Esim kuoppailluusiolla on 3 näkijää: loitsija, putoaja ja sivustakatsoja.

Loitsija: loitsija tietää että muodostunut illuusio maan repeämästä on vain illuusio, joten hän sulkee silmänsä ja kuvittelee tilanteen sellaiseksi kuin hän haluaa sen illuusiossa olevan, jotta hänen olisi helpompi se toteuttaa, sillä silmät auki hän näkisi vain normaalin todellisuuden.

Putoaja: Putoaja tippuu maan sisään, ja maa puristaa hänet kasaan. Hän kirkuu kuin viimeistä päivää tuntiessaan painuvansa littanaksi.

Sivustakatsoja: ei usko illuusioon, koska on marangorin palvoja, ja täten maan repeämän ääni ei tuntunut uskottavalta, ja maa ei tärissyt kuten olisi pitänyt. Hän näkee putoajan painuvan polvilleen ja huutavan apua kun maa muka nielee hänet.



Ongelmat: 1) vaihtoehdossa 1 on ongelmana tilannekuvaus, ja aiheutuneet vahingot, sillä jos illuusio on aikaan saanut jotain, niin mikä kaikki kumoutuu? lakkaako tilanne kehittymästä (parempi ja yksinkertaisempi) vai pitäisikö jotain illuusiossa tapahtunutta kumota? (omituinen ja hankala).

2) vaihteoehdossa 2 menee tilanne jopa subkooomiseksi, ja soveltuu muualle kuin gloranthaan, jos soveltuu minnekään. Lukuisat todellisuudet kyllä voisivat olla osa jotain maailmaa, mutta en usko että gloranthaa.


Mutta mitä tapahtuu jos kuoppaan putoamisen jälkeen illuusio murenisi? nouseeko henkilö takaisin maanpinnalle? Entä jos illuusiolla on tehty kokonainen D&D dungeoni lohikäärmeineen kaikkineen, ja sankarit ovat luolastossa, kun alkavat epäilemään sen olemassaoloa, ja kaikki katoaa, tuleeko siitä "Indiana Jones"-juoksu pakoon murtuvien styroksien alta, vai jäävätkö seikkailijat instanttina kiven sisään luolan kadotessa kallion kyljestä?

Esim illuusio kolikoiden voisi olettaa katoavan "poks", kuten myös illuusiolohikäärme, jolla ratsastat (vertaa Mikki ja Hessu Joron jäljillä Aku Ankan Taskukirja (ATK) 128) mutta mitenkä isot illuusiot?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.04.2008 14:21 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Illuusioita ei voi hajottaa uskonpuutteella, ei Gloranthassa, eikä Runequestissa. RQ deluxessa sanotaan seuraavaa: "Once illusion has been magically created it becomes a part of reality, however temporary. Illusions cannot be disbelieved." (s. 118) Edelleen: "When a sorcerer creates an illusion he is fabricating a temporary bit of reality. Though...Mystic vision...Soul sight...Second sight...can detect the illusion for what it is, the illusion will remain in effect nonetheless. If it is a physical illusion it could still be deadly just the same, whether you know it is an illusion or not." (s. 133)

Bellad, illuusiot hajoavat epäuskolla vain D&D:ssä, eivät Runequestissa. Illuusioiden yleispätevä kuvaus on vain D&D:n illuusioiden yleispätevä kuvaus. Siksi mainitsemiasi ongelmia ei tule ikinä vastaan Runequestia pelattaessa - ei Gloranthassa, eikä missään muuallakaan - ellet kehittele aivan omia house rulejasi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.04.2008 00:19 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Krasht kirjoitti:
Illuusioita ei voi hajottaa uskonpuutteella, ei Gloranthassa, eikä Runequestissa. RQ deluxessa sanotaan seuraavaa: "Once illusion has been magically created it becomes a part of reality, however temporary. Illusions cannot be disbelieved." (s. 118) Edelleen: "When a sorcerer creates an illusion he is fabricating a temporary bit of reality. Though...Mystic vision...Soul sight...Second sight...can detect the illusion for what it is, the illusion will remain in effect nonetheless. If it is a physical illusion it could still be deadly just the same, whether you know it is an illusion or not." (s. 133)


Pahoittelen pohdiskeluni aiheuttamaa vatsahaavaa, mutta nauran silti sille. Ongelmana on lieväksi laskettu lukihäröni, joka ei ole riittävän paha aiheuttaakseen ongelmia normia elämässä, eli se on vaikeusasteeltaan 1,2 asteikolla 0-5. (vaikeusaste 2 antaa YO-kokeissa +4 pistettä äikän kokeeseen, minä olisin tarvinnut 2 päästäkseni lävitse, ja 1,2 antaa 0. )

Suomenkielistä 2.0 laitosta ihan olen lueskellut, ja siinä olen onnistunut lukemaan tekstin väärin. Ei ensimmäinen, ei viimeinen kerta, mutta hyvä että sillä edes vatsahaava saatiin aikaan.

En sitten D&D:n säännöistä tiedä. En ole ikinä pelannut, enkä sääntöjä lueskellut.

ja nyt kun epäuskokaan ei voi voittaa illuusioita, ei paljoa tehokkaampia loitsuja sitten löydykään. Ainakaan, jos sillä pystyy tekemään kuoppia/luolia jne. Mutta siltikin säilyy yhä kysymys, mitenkä kyseinen luola/kuoppa katoaa. Tapahtuuko se intanttina, vai tapahtuuko se elokuvallisesti. Olisihan se kornia, jos saisi houkuteltua läjän jannuja illuusio luolaan, joka instana 15min kuluttua haihtuu tyhjiin, ja kaikki sisällö olleet jäävät kiveen loukkuun.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.04.2008 23:09 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Bellad kirjoitti:
Lainaa:
Pahoittelen pohdiskeluni aiheuttamaa vatsahaavaa, mutta nauran silti sille.

Mistä hatusta kiskaisit tuon vatsahaavan? Pohdiskelusi ei aiheuttanut ongelmia, vaan D&D-pakanuus.

Lainaa:
En sitten D&D:n säännöistä tiedä. En ole ikinä pelannut, enkä sääntöjä lueskellut.

Niinhän ne kaikki sanovat.

Lainaa:
ja nyt kun epäuskokaan ei voi voittaa illuusioita, ei paljoa tehokkaampia loitsuja sitten löydykään. Ainakaan, jos sillä pystyy tekemään kuoppia/luolia jne.
Siksi illuusiot onkin jaettu useammaksi loitsuksi. Kunnon illuusio vaatii vähintään viisi erillistä loitsua. Tietenkin niissä on muitakin heikkouksia, kuten huonot hyökkäysmahdollisuudet. Illuusio tuottaa heikosti vauriota, jonka on läpäistävä panssari ja osumaheitot perustuvat yleensä NPP*3%-heittoon. Siksi illuusioloitsut toimivat paremmin harhautuksena tai hidasteena kuin suoranaisena vaurion tuottajana. Tästä syystä en pidä illuusioita minään pelitasapainon tuhoavina überloitsuina.

Lainaa:
Mutta siltikin säilyy yhä kysymys, mitenkä kyseinen luola/kuoppa katoaa. Tapahtuuko se intanttina, vai tapahtuuko se elokuvallisesti. Olisihan se kornia, jos saisi houkuteltua läjän jannuja illuusio luolaan, joka instana 15min kuluttua haihtuu tyhjiin, ja kaikki sisällö olleet jäävät kiveen loukkuun.
Minusta kiva efekti olisi, jos todellisuus pulpahtaisi takaisin muotoonsa, kuin neste. Matrixissa oli pari jännää pulpahdusefektiä. Veikkaisin myös, että todellisuuteen hukuttaminen ei onnistuisi, vaan sisään ansaan jäävät vain työntyisivät ulos. Täytyy muistaa, että vaikka illuusio voisikin korvata kiven, ihmisruumis ei pystyisi samaan, vaan illuusion päätyttyä sama massa täyttäisi saman tilan, kuin ennen. Näin ansaan jääneille olennoille ei jäisi taskua, jossa ne voisivat oleilla. Nesteitä korvattaessa asia saattaa olla eri, koska nesteet voivat loiskua poispäin sitä mukaa, kun ne pulpahtavat takaisin esiin. Tietenkin taitava illusionisti voisi luoda illuusiotunnelin valmiiseen taskuun ja sulkisi tunnelin uhrin mentyä sinne. Tietenkin Runequestin illuusioloitsut ovat aika heikkoja, joten tunneli ei voisi olla kovin iso. 1 KOK kiveä on noin 2 kuutiodesimetrin tilavuus, joten kovin isoa lovea ei loitsuilla saa aikaiseksi. Mielestäni parempi käyttötapa illuusiolle olisi vaikkapa vihollisen aseen tai haarniskan (tai nöyryytysmielessä vaatteiden) korvaaminen ilmalla. Tietenkin tämä käyttötapa voisi mielestäni vaatia pitäjän taikapisteiden voittamisen, ettei sen käyttö olisi liian helppoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.2008 13:19 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Krasht kirjoitti:
Siksi illuusiot onkin jaettu useammaksi loitsuksi. Kunnon illuusio vaatii vähintään viisi erillistä loitsua. Tietenkin niissä on muitakin heikkouksia, kuten huonot hyökkäysmahdollisuudet. Illuusio tuottaa heikosti vauriota, jonka on läpäistävä panssari ja osumaheitot perustuvat yleensä NPP*3%-heittoon. Siksi illuusioloitsut toimivat paremmin harhautuksena tai hidasteena kuin suoranaisena vaurion tuottajana. Tästä syystä en pidä illuusioita minään pelitasapainon tuhoavina überloitsuina.


Eipä useimmat minulle mieleentulevat käyttökohteet vaadi kaikkia 5 illuusiota, ja kyllä ne mielestäni vahingossa ovat yhtä vahvoja, kuin muutkin riimuloitsut, ja lisäksi niillä saa aikaiseksi aseen tyhjästä, joskin lyhytaikaisen sellaisen, mutta tehokkaamman kuin mitä tavanomainen ase olisi.

Mutta mitenkä illuusio näky ja illuusio aine suhtautuvat toisiinsa? toimiiko aine vahinkoa tuottavana ilman näkyä? eli voiko luoda "näkymättömän" aineen, joka aiheuttaa vahinkoa? vai vaatiiko aine aina "näky" loitsun?

Vai onko illuusio "aine" aina myös näky, mutta aineellisena?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.04.2008 15:40 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Bellad kirjoitti:
Lainaa:
Eipä useimmat minulle mieleentulevat käyttökohteet vaadi kaikkia 5 illuusiota, ja kyllä ne mielestäni vahingossa ovat yhtä vahvoja, kuin muutkin riimuloitsut

Eivät ne vaadi kaikkia, mutta ainakin kahta tai kolmea. Riimuloitsut vaativat illuusioaine 2+illuusioliike(+illuusionäky, jotta illuusiolla osuisi yhtään mihinkään). Siinä on jo kolme loitsua. Näin ollen tarvitaan neljän pisteen verran riimutaikuutta, että saataisiin d6 vauriota. Salama-loitsu puolestaan tarvitsee vain 1 pisteen tuottaakseen d6 vauriota, joka lisäksi menee panssarista läpi. Velholoitsuissa on sama asia: Tarvitaan illuusionäkö+illuusiokosketus (jotta osumaheitto olisi NPP*3% NPP*1%:in sijaan), joka tuottaa keskimäärin puolet illuusiokosketuksen intensiteetistä vauriona. Myrkky-loitsu puolestaan aiheuttaa myös keskimäärin puolet intensiteetistään vauriona, joka myös läpäisee panssarin. Lisäksi illuusioloitsuilla tarvitaan osumaheitot, kun taas salama ja myrkky osuvat automaattisesti. Illuusioloitsujen kanssa on lähes pakko käyttää komboja, koska pelkällä vaurioittavalla aspektilla ei osu mihinkään.

Lainaa:
Mutta mitenkä illuusio näky ja illuusio aine suhtautuvat toisiinsa? toimiiko aine vahinkoa tuottavana ilman näkyä? eli voiko luoda "näkymättömän" aineen, joka aiheuttaa vahinkoa? vai vaatiiko aine aina "näky" loitsun?

Aine tai kosketus tuottaa vaurion, mutta näky tarvitaan osumatarkkuuteen. Illuusio itsessään ei osaa hakeutua kohteeseen, vaan tarvitsee loitsijan ohjaamaan sen kohteeseen. Siksi loitsijan on pystyttävä havaitsemaan oma illuusionsa. Tähän tarkoitukseen näky on paras illuusiotyyppi, mutta kaipa esim. peikko voisi käyttää yöaistia. Jos näkyä ei ole mukana, loitsija huitelee illuusiollaan sokkona.

Lainaa:
Vai onko illuusio "aine" aina myös näky, mutta aineellisena?

Ei, illuusioaine tai -kosketus on yksinään näkymätön, äänetön, hajuton ja mauton.


Viimeksi muokannut Krasht päivämäärä 13.04.2008 04:37, muokattu yhteensä 4 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.2008 00:21 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Muttapa illuusio aine loitsu heitettynä heitettyyn kiveen aiheuttaa 2d6 vahinkoa 2 pisteellä, ja sen voi tietenkin tehdä illuusiona tikarin muotoon (1pts), jolloin siihen voi heittää myös tosimiekan, jolloin sauvalingon oma vahingo d10 heitetään kahdesti, eli 2d10+2d6 3 pisteellä, ja haarniska suojaa (kokonaisuus 4 pistettä). toinen vaihtoehto on ukkonen 3d6 pistettä ja haarniska suojaa. Tai sitten salama IV 4d6 vahinkoa ja taikapisteet suojaa (vastustustaulukko).

Tosin jo 4pisteellä valokeihäs, 3d6 vahinkoa joka osumakohtaan, joihin 1m säde osuu (teoriassa mahdollisuus osua jopa 4 osumakohtaan). ja haarniska suojaa. Tämä voi siis olla jo huomattavasti tehokkaampi kuin illuusiokikkailu (jossa tosimiekankin osuutta voi jo kyseenalaistaa, vaikka periaatteessa sitä ei pinota illuusioiden kanssa, niin se voitaneen jo laskea sellaiseksi).


Ja illuusio ainetta voi itsenään käyttää siihen, että muodostaa "hajuttomia, mauttomia ja näkymättömiä" esteitä, joista jokaiseen osuminen aiheuttaa D6 vauriota kohteelleen. Haarniskoitua vastaan hyödytön, mutta väentungoksessa voi aiheuttaa ihan hyvää.

Ja kun vahinko tulee illuusiosta jokaiseen osumakohtaan, joihin illuusio koskee (sen voi ainakin tulkita niin, vaikka sitä ei suoraan sanota), jolloin sopivan muotoinen illuusio voi osua useampaankin osumakohtaan. Tämäkin on kyllä jo vähän tulkinnan varaista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.2008 05:34 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Bellad kirjoitti:
Lainaa:
Muttapa illuusio aine loitsu heitettynä heitettyyn kiveen aiheuttaa 2d6 vahinkoa 2 pisteellä, ja sen voi tietenkin tehdä illuusiona tikarin muotoon (1pts), jolloin siihen voi heittää myös tosimiekan, jolloin sauvalingon oma vahingo d10 heitetään kahdesti, eli 2d10+2d6 3 pisteellä, ja haarniska suojaa (kokonaisuus 4 pistettä).
HUH...Tuossapa on paljon huomautettavaa. Esitän asian listana:
1. Jos illuusioaineen heittää kiveen, se vain korvaa kiven illuusiolla, paitsi jos siihen luo vaikkapa illuusiopiikit liitteeksi. Näin ollen aseen perusvaurio ei tule mukaan. Lisäksi vaikka piikit voisikin lisätä, se tuskin kelpaisi enää varsilingon ammukseksi.
2. Illuusio itsessään ei aiheuta aseen tapaista vauriota, vaan vain pisteidensä mukaisen vaurion, vaikka se sattumalta näyttäisikin ulkoisesti aseelta.
3. Edelleen vaikka illuusioloitsu voisikin toimia vaurionlisäysloitsuna, se olisi epäkäytännöllistä, koska 2 pisteellä illuusiota saa saman verran vauriota kuin 1 pisteellä Viilto(1)-loitsua.
4. Vaikka illuusiota voisikin käyttää aseena, osumaheitto olisi siltikin vain NPP*3%. Silloinkin tarvitaan illuusionäköä, jotta loitsija ei joutuisi huitomaan aseella sokkona. Sivuhuomautus: En ole varma, voiko illuusion tekemään vaurioon lisätä edes vauriobonusta. Käsittääkseni illuusion vaurio ei perustu kineettiseen runnomiseen, joten veikkaisin että ei.
5. Illuusion liikuttelu vaatii joka tapauksessa illuusioliikkeen (Riimutaikuus). Heittoase vaatii kymmeniä pisteitä. Velhouden illuusiokosketus liikkuu helpommin, mutta on pois vaurion tuottamisesta. Ilman liikettä illuusio vain jököttää paikoillaan ilmassa. Se aiheuttaa vauriota vain, jos kohde juoksee siihen sattumalta. Jaa, mielenkiintoinen sivuaihe: Putoaako illuusio, jos sen jättää ilmaan yksinään, illuusioliikkeen kanssakaan?

Edelleen Bellad:
Lainaa:
toinen vaihtoehto on ukkonen 3d6 pistettä ja haarniska suojaa. Tai sitten salama IV 4d6 vahinkoa ja taikapisteet suojaa (vastustustaulukko).
Haarniska (eikä suojaloitsut) EI suojaa ukkoselta, vaan vastataikuus.

Edelleen Bellad:
Lainaa:
Tosin jo 4pisteellä valokeihäs, 3d6 vahinkoa joka osumakohtaan, joihin 1m säde osuu (teoriassa mahdollisuus osua jopa 4 osumakohtaan). ja haarniska suojaa. Tämä voi siis olla jo huomattavasti tehokkaampi kuin illuusiokikkailu.
Tämä menee täysin pieleen. Valokeihäs on KOLMEN pisteen loitsu ja se tekee 4D6 vauriota KOKONAISKESTOON ja VAIN ohuin panssari suojaa.

Edelleen Bellad:
Lainaa:
(jossa tosimiekankin osuutta voi jo kyseenalaistaa, vaikka periaatteessa sitä ei pinota illuusioiden kanssa, niin se voitaneen jo laskea sellaiseksi)

Ei ole ollenkaan varmaa, että illuusiota ylipäätään voisi edes laskea aseeksi, vaikka se ulkoisesti muistuttaisikin aseita. Näin ollen siihen tuskin voi heittää Tosimiekkaa. Toisekseen Säännöissä ei sanota, onko illuusion aiheuttama vahinko perusvahinkoa vai loitsuvahinkoa. Jos kyseessä on jälkimmäinen, illuusioaseen perusvahinko on nolla, joten vaikka siihen voisikin heittää Tosimiekan(1) sen vaikutus olisi tasan nolla (0*2=0). Oma mielipiteeni kallistuu jälkimmäiseen suuntaan, koska illuusio on ensisijaisesti illuusio, joka aiheuttaa loitsuvahinkoa ja vasta toissijaisesti muotoa vastaava esine (ase), jolla voisi olla perusvahinko. En usko, että illuusio edes vaurioittaa samalla periaatteella, kuin normaali ase. Illuusion teho perustuu loitsun tehoon, eikä muotoon, terävyyteen ja massaan. Nojaa...tämä menee jo metafysiikan puolelle.

Vielä Bellad:
Lainaa:
Ja illuusio ainetta voi itsenään käyttää siihen, että muodostaa "hajuttomia, mauttomia ja näkymättömiä" esteitä, joista jokaiseen osuminen aiheuttaa D6 vauriota kohteelleen. Haarniskoitua vastaan hyödytön, mutta väentungoksessa voi aiheuttaa ihan hyvää.
Vartiointi on tehokkaampi. Se suojaa isomman alan, läpäisee panssarin ja se voidaan tehdä kapeaksi, jolloin se tekee 2d3 vauriota per piste. Illuusio vaurioittaa vain pienellä alueelle ja tekee noin d3 vauriota per piste. Tietenkin ajatus näkymättömästä piikkilangasta on tyylikäs.

Vielä Bellad:
Lainaa:
Ja kun vahinko tulee illuusiosta jokaiseen osumakohtaan, joihin illuusio koskee (sen voi ainakin tulkita niin, vaikka sitä ei suoraan sanota), jolloin sopivan muotoinen illuusio voi osua useampaankin osumakohtaan. Tämäkin on kyllä jo vähän tulkinnan varaista.

Illuusion on oltava tarpeeksi iso, että se voisi kattaa useamman osumakohdan ja silloinkin kohteen olisi osuttava siihen tarkalleen. Kuten kirjoitin, vartiointi on tehokkaampi.

Aiemmassa viestissä totesin, että illuusiot sopivat paremmin harhautuksiin, kuin suoraan vahingon tuottamiseen. Salama/Ukkonen/Valokeihäs-kolmikko soveltuu siihen tarkoitukseen paremmin. Siksi illuusiot eivät ole mitään übertappoloitsuja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.2008 13:30 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Krasht kirjoitti:
1. Jos illuusioaineen heittää kiveen, se vain korvaa kiven illuusiolla, paitsi jos siihen luo vaikkapa illuusiopiikit liitteeksi. Näin ollen aseen perusvaurio ei tule mukaan. Lisäksi vaikka piikit voisikin lisätä, se tuskin kelpaisi enää varsilingon ammukseksi.

Hyvin epäpätevä väittämä, jolla ei ole minkään sortin perusteltavaa totuuspohjaa.
Yksikään toinen taikuudella tehtävä vahingonlisäys ei toimi samoin, ellei sitä ole erikseen mainittu loitsussa (tuli nuoli ja tulimiekka henkitaikuudessa).

Krasht kirjoitti:
2. Illuusio itsessään ei aiheuta aseen tapaista vauriota, vaan vain pisteidensä mukaisen vaurion, vaikka se sattumalta näyttäisikin ulkoisesti aseelta.


Tällä ei pitäisi olla mitään merkitystä, sillä illuusio muuntuu väliaikaiseksi todellisuudeksi, ja jos minulla on väliaikaisesti todellinen miekka, niin sen pitää toimia sen väliaikaisen ajanjakson ajan 100% samanlailla kuin muutkin todelliset miekat, ja jos tässä on nillittämistä, niin se on vain nihilististä typeryyttä, jolla halutaan saivarrella vain saivartelun ilosta, ilman että kyetään omaa kantaansa perusteltavasti todistamaan.

Krasht kirjoitti:
3. Edelleen vaikka illuusioloitsu voisikin toimia vaurionlisäysloitsuna, se olisi epäkäytännöllistä, koska 2 pisteellä illuusiota saa saman verran vauriota kuin 1 pisteellä Viilto(1)-loitsua.

Epäkäytännöllisyys ja käytännöllisyys eivät kulje käsikädessä, kun puhutaan gloranthasta, sillä se on hyvin rajoittunut jumaltaikuuden suhteen, koska kaikilla palvojilla ei ole jumalaa, joka jakaa viilto(1) loitsua, joten illuusiotaikuuden käyttäminen kyseisen loitsun korvikkeena ei siten liene mitenkään epäkäytännöllistä, jos kerran voit samalla loitsulla aikaansaada paljon sellaista, mitä et viilto(1) loitsulla voi saada aikaan, ja lisäksi tämän saman mitä viilto(1) loitsulla. Tällöinhän epäkäytännöllisyys lankeaa, mielestäni ainakin, Viilto(1) niskaan.

Krasht kirjoitti:
4. Vaikka illuusiota voisikin käyttää aseena, osumaheitto olisi siltikin vain NPP*3%. Silloinkin tarvitaan illuusionäköä, jotta loitsija ei joutuisi huitomaan aseella sokkona. Sivuhuomautus: En ole varma, voiko illuusion tekemään vaurioon lisätä edes vauriobonusta. Käsittääkseni illuusion vaurio ei perustu kineettiseen runnomiseen, joten veikkaisin että ei.

Väärin tulkittua säännöstöä. Illuusio-loitsuissa nimenomaan mainitaan erikseen, että illuusio, jolla on jo olemassa oleva pohja, joka liikkuu (se kivi), niin illuusio liike loitsua ei tarvita, koska illuusio liikkuu jo olemassa olevan aineen mukana, jolloin illuusiot eivät muunna osumatodennäköisyyttä jo liikkeellä olevassa kappaleessa, koska sen liikerata on jo muodostunut ennen totuuden muuntamista. uuden totuuden mukaiset fysikaaliset ilmanvastustukset yms toki voisivat olla perusteena käyttää jotain muuta osumatodennäköisyyttä, mutta pitäisin hyvin naurettava alkaa todistelemaan tässä asiassa fysikaalisten ominaisuuksien muuntumisilla tätä asiaa. Ja lisäksi olisi todella typerää, jos illuusio liike vaikuttaisi, ilman että sitä olisi edes loitsittu (tuo 3%*NPP on illuusio liikkeen aiheuttama osumatodennäköisyys, ei illuusuioiden yleispätevä osumatodennäköisyys, luetaan niitä sääntöjä).

Krasht kirjoitti:
5. Illuusion liikuttelu vaatii joka tapauksessa illuusioliikkeen (Riimutaikuus). Heittoase vaatii kymmeniä pisteitä. Velhouden illuusiokosketus liikkuu helpommin, mutta on pois vaurion tuottamisesta. Ilman liikettä illuusio vain jököttää paikoillaan ilmassa. Se aiheuttaa vauriota vain, jos kohde juoksee siihen sattumalta. Jaa, mielenkiintoinen sivuaihe: Putoaako illuusio, jos sen jättää ilmaan yksinään, illuusioliikkeen kanssakaan?

Tämä taidettiin jo käsitellä? eikö? eli luetaan niitä sääntöjä. Illuusio ei siis putoa, jos sen jättää ilman liike loitsua ilmaan, mutta jos sille osoitetaan jokin jo olemassa oleva kappale (atomeita ei lasketa, menee sinne fysiikan puolelle), ja mielestäni myös auringonsäde, tuuli ja vesipisarat yms lasketaan (ne ovat Gloranthassa osa jumaluutta), niin silloin illuusio on sidottu liikkumaan tämän osoitetun kappaleen mukana, ja jos se jää ilmaan leijumaan, niin silloin jää illuusiokin.

Krasht kirjoitti:
Edelleen Bellad:
Lainaa:
toinen vaihtoehto on ukkonen 3d6 pistettä ja haarniska suojaa. Tai sitten salama IV 4d6 vahinkoa ja taikapisteet suojaa (vastustustaulukko).
Haarniska (eikä suojaloitsut) EI suojaa ukkoselta, vaan vastataikuus.

No miltäs nyt tuntuu? kerran päivässä oikeassa, niin ei ihan kokonaan itsetuntosi romahda. Ulkomuisti ei ole parasmuisti, mutta voisi sitä sääntäkirjaa lukea muissakin kohdissa, ettei mene ihan tyhjästä nillittämiseksi.

Krasht kirjoitti:
Edelleen Bellad:
Lainaa:
Tosin jo 4pisteellä valokeihäs, 3d6 vahinkoa joka osumakohtaan, joihin 1m säde osuu (teoriassa mahdollisuus osua jopa 4 osumakohtaan). ja haarniska suojaa. Tämä voi siis olla jo huomattavasti tehokkaampi kuin illuusiokikkailu.
Tämä menee täysin pieleen. Valokeihäs on KOLMEN pisteen loitsu ja se tekee 4D6 vauriota KOKONAISKESTOON ja VAIN ohuin panssari suojaa.

oho.. jo toinen kerta. Kirjoitushetkellä oli lievä epäilys, että nyt muistelen jotain muuta loitsua, mutta eipä sen niin väliä, ei mene koko päiväsi pilalle.

Krasht kirjoitti:
Edelleen Bellad:
Lainaa:
(jossa tosimiekankin osuutta voi jo kyseenalaistaa, vaikka periaatteessa sitä ei pinota illuusioiden kanssa, niin se voitaneen jo laskea sellaiseksi)

Ei ole ollenkaan varmaa, että illuusiota ylipäätään voisi edes laskea aseeksi, vaikka se ulkoisesti muistuttaisikin aseita.

Tyhjänpäiväinen väittämä, sillä jossain D&D:ssä jäisi sijaa filosofiselle paskalle, mutta nyt puhutaan RQ:sta ja Gloranthasta sinä kerettiläinen luuseri.

Se, että illuusio -Aine aiheuttaa vauriota, on mielestäni jo tarkoitettu yleispäteväksi "tän kokoinen kappale aiheuttaa tälläisen vaurion", jutuksi, mutta se voidaan tietenkin laskea tästäkin huolimatta maagiseksi vaurioksi. se taas, että miksi pitäisi väkisin yrittää erottaa toisistaan se osa todellisuutta, joka on vain väliaikaista ja se osa todellisuutta, joka on "pysyvää", siten että loitsut kohdentuisivat niihin erilailla, on mielestäni turhaa pelkuruutta "liian kovien damageiden" edessä.

Mikäli minulla olisi taskussa pikkukiviä, joista loisin illuusio aineella vasamia varsijouseen, pitäisin typeränä, jos nämä vasamat tekisivat vauriota d6 normaalin 2d6+2 sijaan, ja samoin, jos käyttäisin illuusio aine loitsun jo olemassa olevaan vasamaan, pitäisin typeränä, jos tämä 2d6+2 vahingon lisäksi ei tulisi kyseistä d6 vauriota. Se kun ei kuitenkaan ole 1 pisteen loitsuna mitenkään normaalia vauriomäärää tehokkaampi.

Illuusio näyllä, maulla ja hajilla tehtävät asiat vaativat kaikki PJ:n ja pelaajien välistä kommunikointia siitä, mitä he hakevat illuusiolla, ja mitenkä se nyt vaikuttaa pelissä, eli se on esiforgelaista metapelaamiseksikin ehkä laskettavaa asennoitumista vaativaa, ja olisi siksi mielestäni erittäin epäonnistunutta yrittää vääntää illuusio aine täysin yksiselitteisesti toimivaksi komponentiksi.

Krasht kirjoitti:
Vielä Bellad:
Lainaa:
Ja illuusio ainetta voi itsenään käyttää siihen, että muodostaa "hajuttomia, mauttomia ja näkymättömiä" esteitä, joista jokaiseen osuminen aiheuttaa D6 vauriota kohteelleen. Haarniskoitua vastaan hyödytön, mutta väentungoksessa voi aiheuttaa ihan hyvää.
Vartiointi on tehokkaampi. Se suojaa isomman alan, läpäisee panssarin ja se voidaan tehdä kapeaksi, jolloin se tekee 2d3 vauriota per piste. Illuusio vaurioittaa vain pienellä alueelle ja tekee noin d3 vauriota per piste. Tietenkin ajatus näkymättömästä piikkilangasta on tyylikäs.

Olet oikeassa tehon suhteen, mutta kaikilla ei ole vartiointiloitsua joka illalle, ja piikkulanka on tyylikäs. Samoinhan sillä voi tehdä "esteradan"-barbaareille areenalla, jolloin on mukavaa vetäistä hanhenmaksapalleroita divaanilla, kun katselee niiden kompurointia.



Krasht kirjoitti:
Vielä Bellad:
Lainaa:
Ja kun vahinko tulee illuusiosta jokaiseen osumakohtaan, joihin illuusio koskee (sen voi ainakin tulkita niin, vaikka sitä ei suoraan sanota), jolloin sopivan muotoinen illuusio voi osua useampaankin osumakohtaan. Tämäkin on kyllä jo vähän tulkinnan varaista.

Illuusion on oltava tarpeeksi iso, että se voisi kattaa useamman osumakohdan ja silloinkin kohteen olisi osuttava siihen tarkalleen. Kuten kirjoitin, vartiointi on tehokkaampi.
Kyllä, olet oikeassa. Menin hieman liian sääntötekniseksi ja tarkoitushakuisen munchauksen puolelle.

Krasht kirjoitti:
Aiemmassa viestissä totesin, että illuusiot sopivat paremmin harhautuksiin, kuin suoraan vahingon tuottamiseen. Salama/Ukkonen/Valokeihäs-kolmikko soveltuu siihen tarkoitukseen paremmin. Siksi illuusiot eivät ole mitään übertappoloitsuja.

Totta, mutta salama, ukkonen ja valokeihäs eivät ole jokaisen niitä haluavan saatavilla, joten vaihtoehtojen (yleensä heikompien) hakeminen on ihan mielekästä tässäkin mielessä. Tietenkin voidaan pelata vapaankaupan ajattelumallilla riimuloitsujenkin puolella, mutta se on asia erikseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.04.2008 15:38 
Poissa
Suuren neuvoston johtaja
Suuren neuvoston johtaja
Avatar

Liittynyt: 30.01.2002 03:00
Viestit: 729
Paikkakunta: Jyväskylä
Täytyy tähän väliin huomauttaa, että Ukkonen ja Valokeihäs täytyy heittää taivasalla, vaihtelevissa olosuhteissa.
Sen lisäksi, niin Ukkonen, Salama, Valokeihäs kuin Viiltokin voivat tehdä sen vahinkonsa vain sen yhden käyttökerran verran. Illuusiomiekalla voit taas hutkia sydämesi kyllyydestä loitsun kestoajan puitteissa. Ja kun mukaan pistetään Venytystä, jota ei noihin neljään muuhun voi hyödyntää...
Etunsa jokaisessa.

_________________
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 75 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com