Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 26.03.2019 11:34

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kannattaako ostaa HeroWars
ViestiLähetetty: 20.08.2002 15:04 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Liittynyt: 13.08.2002 17:32
Viestit: 90
Kertoisitteko, mitä ihmettä HeroWars sisältää ja onko se ylipäätään ostamisen arvoinen. Käsittääkseni HeroWars toimii irrallisena Gloranthaan toimivana pelinä, eikä sillä ole RQ:hun juuri mitään yhteistä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20.08.2002 15:46 
Poissa
Valtija (admin)
Valtija (admin)
Avatar

Liittynyt: 20.12.2001 03:00
Viestit: 785
Paikkakunta: Helsinki
Rautakääpiö kirjoitti:
Kertoisitteko, mitä ihmettä HeroWars sisältää ja onko se ylipäätään ostamisen arvoinen. Käsittääkseni HeroWars toimii irrallisena Gloranthaan toimivana pelinä, eikä sillä ole RQ:hun juuri mitään yhteistä...


RQ/HW aiheen ympärille kehkeytyy aina hirveä polemiikki, ihan hyvän kuvan siitä saat varmaankin etsimällä foorumin arkistoista tekstillä HeroWars.

Joka tapauksessa, lyhyesti:

HeroWars todella on itsenäinen Gloranthaan kehitetty säännöstö, joka pikemminkin on sukset ristissä RQ:n kanssa kuin millään tavoin kaverina. Glorantha näyttää erilaiselta HW-laseilla ja RQ-laseilla katsottuna, vaikka erot saakin häivytettyä pelinjohtamisella ja kummallakin järjestelmällä voi kertoa samanlaisia tarinoita.

RQ:n painottaessa (ainakin mielestäni) simulationalistista pelaamista on HW selkeästi suunniteltu eeppiseen tarinankerrontaan.

Siinä missä RQ antaa varsinkin taistelun simulointiin hyvän pohjan säännöistä, HW ei erota taistelua mitenkään esimerkiksi kaupan- tai poliittisten neuvottelujen pitämisestä - mekaniikka on kummassakin tilanteessa sama - tai oikeastaan kolme mekaniikkaa ovat samat. HeroWarsissa nimittäin valitaan ratkaisumekaniikka kolmen perussetistä sen mukaan, kuinka tärkeä tapahtuma on tarinan kannalta, ei tapahtuman tyylin mukaan.

Täysin kiinnostamattomat jutut onnistuvat tai epäonnistuvat pelinjohtajan päätöksellä tai yksinkertaisella kykytestillä, useimmat asiat ratkaistaan "Tavallisella Ottelulla", yhdellä vastustetulla heitolla (esim. sinä heität lähitaistelua, vastustaja heittää "nopea kuin tuuli"-kykyä / sinä heität kiipeämistä, seinä heittää "rosoinen seinä"-kykyään - paremman onnistumisen saanut voittaa). Session tärkein tapahtuma käydään usein "Laajennettuna Otteluna", jossa on useita kierroksia ja pelataan toimintapisteillä, jotka kuvaavat tämänhetkistä menestystäsi koitoksessa.

Näiden perusmekaniikkojen lisäksi systeemi nojaa vielä augmentaatioihin, "vahvistuksiin", joiden avulla voit saada esim väittelyssä/taistelussa bonuksia/miinuksia siitä, että tulisesti vihaat vastustajaasi, joka on murhannut kaikki omaisesi.

Mitään perustaitoja ei myöskään ole, vaan taidot voivat olla ihan mitä tahansa. Skaala on ääretön mestaruussääntöjen takia, aina taidon ylittäessä 20 lisätään siihen yksi mestaruus esim 20W1 -> 1W2.

Jos peruslogiikka ei tuon ylläolevan perusteella aukea, katso foorumin muita aiheeseen liittyviä viestejä ja vaikka Kalikoksen käännöstä HeroWarsin sääntötiivistelmästä - se tosin on valitettavasti myös hieman sekava, koska alkuperäinenkin oli.

Itse HeroWars -kirjassa on perus/magiasääntöjen lisäksi ainakin avainsanat (eli perustaidot ja loitsut) kaikille tärkeille Genertelan kulttuureille. Vaikka säännöistä kuinka pidänkin, on itse kirjassa kyllä pahoja ongelmia, säännöt on esitetty epäselvästi, taitto on huonoa ja esimerkiksi hakemisto puuttuu kokonaan - tosin kun kirjan on kerran tahkonnut läpi ja mielellään lukenut http://www.indie-rpgs.com/:in HeroWars-foorumista miten pelin alkuperäinen suunnitelija on luultavasti sitä ajatellut pelattavan, on systeemi jo selkäytimessä eikä siitä tahdo millään päästää irti.

HeroWars -paketissa on edellisen lisäksi myös Narrator's Book, jossa on lisäsääntöjä heroquestaamiseen ja muuhun kovan luokan magiaan, pari hirviötä ja skenaariota, Gloranthan Visions, joka sisältää joukon ihan hyviäkin Gloranthaan sijoittuvia novelleja, sekä läjä papereita, joissa kuvataan erinäköisiä sankaripoppoita lähinnä Lohikäärmesolan alueelta.

Jos on vielä kysyttävää, tarkenna, niin yritän vastata :)

_________________
Rejoice, for the rain has fallen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23.08.2002 16:21 
Poissa
Pappi
Pappi
Avatar

Liittynyt: 20.01.2002 03:00
Viestit: 178
Paikkakunta: Helsinki
Rautakääpiö kirjoitti:
Kertoisitteko, mitä ihmettä HeroWars sisältää ja onko se ylipäätään ostamisen arvoinen. Käsittääkseni HeroWars toimii irrallisena Gloranthaan toimivana pelinä, eikä sillä ole RQ:hun juuri mitään yhteistä...

Kannattaa ostaa pelkkä HeroWars kirja, eli pysy kaukana deluxe-paketista. Paketti on turhan kallis ja jos pidät ideasta niin kannataa ostaa myöhemmin (varmaan joskus ens keväänä?) ilmestyvä HeroQuest. Tosta kirjasta saat hyvän kuvan minkälainen peli oikeastaan on, jonka jälkeen (siis vaikka et pitäisi pelistä) voit helposti käyttää hyväksesi mainioita lähdekirjoja (Thunder Rebels, Storm Tribe jne..), vaikka juuri RQ:ssa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.08.2002 09:54 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Liittynyt: 13.08.2002 17:32
Viestit: 90
HeroWars ei ole siis suinkaan pelkkää mättöä? Ilmeisesti mukaan mahtuu myös ihan oikeaa roolipelaamista.
Lisäksi kaipailisin hieman tarkennusta joukkotappelun mallinnuksesta. Tapellaanko siinä heittämällä kerran deekutosta vai laskemalla monimutkaisia muuttujia...???


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.08.2002 10:39 
Poissa
Kosminen lohikäärme
Kosminen lohikäärme
Avatar

Liittynyt: 20.12.2001 03:00
Viestit: 1854
Paikkakunta: Dorastor, Espoo
Rautakääpiö kirjoitti:
HeroWars ei ole siis suinkaan pelkkää mättöä? Ilmeisesti mukaan mahtuu myös ihan oikeaa roolipelaamista.
Lisäksi kaipailisin hieman tarkennusta joukkotappelun mallinnuksesta. Tapellaanko siinä heittämällä kerran deekutosta vai laskemalla monimutkaisia muuttujia...???


Ei ole ei, mutta kaikkihan riippuu tasantarkkaan siitä miten PJ peliä vetää.
Kieltämättä pelillä on hieman harhaanjohtava ja mahtaileva nimi.
Tuleva Heroquest on ehkä sopivampi nimi, mutta aiheuttaa paljon sekaannusta sen lautapelin kanssa :cry:

_________________
-=Guzm0=-
"Eurmal is the Trickster. He is a bane and a blot on all people. No one likes him or what he does. No one trusts him or his worshippers"- Storm Tribe -


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.08.2002 15:17 
Poissa
Valtija (admin)
Valtija (admin)
Avatar

Liittynyt: 20.12.2001 03:00
Viestit: 785
Paikkakunta: Helsinki
Rautakääpiö kirjoitti:
HeroWars ei ole siis suinkaan pelkkää mättöä? Ilmeisesti mukaan mahtuu myös ihan oikeaa roolipelaamista.
Lisäksi kaipailisin hieman tarkennusta joukkotappelun mallinnuksesta. Tapellaanko siinä heittämällä kerran deekutosta vai laskemalla monimutkaisia muuttujia...???


Niin siis, kyllä HeroWars/HeroQuest on ihan roolipeli, ei mikään massataistelusäännöstö. Seuraava esimerkki voisi ihan yhtä hyvin olla väittelytilanne jos vaan taidot ja kuvaukset korvattaisiin sopivilla (Pelaaja: "Vetoaan obskuureihin Heortin lakeihin, jotka vain meidän klaanimme muistaa oikein" 10AP)

Riippuen pelinjohtajan päätöksestä heitetään yksi tai useampi kerta d20:stä.

Esim1, two-part contest (esitellään Orlanth is Deadissa):
Joukon 1 komentaja: jalkaväkitaktiikat 3W
Joukon 2 komentaja: Fyrdtaistelu 18

Joukon 1 komentaja heittää d20:llä 15, onnistuminen (olisi epäonnistuminen, mutta mestaruus nostaa sen epäonnistumiseksi)
Joukon 2 komentaja heittää d20:llä 13, onnistuminen
lopputulos: Joukko 1 kärsii marginaalisen tappion, ts. koko kahnauksen tuloksena joko paljon mitään ei tapahdu tai molemmilta puolilta kuolee paljon jengiä, mutta joka tapauksessa joukko 1 kärsii hieman pahemmin.

Joukko 2:ssä olevat pelaajahahmot heittävät sitten omia taistelutaitojaan heitä vastaan sattuvan vihollisen kanssa, jota modifioidaan koko taistelun tuloksella. Tästä nähdään miten pahasti itse pelaajahahmoille käy.

Esim2, extended contest:
Samat attribuutit kuin edellä, oletetaan vaikkapa pelaajien johtavan osastoja niin voidaan jättää esimerkin lyhentämiseksi pelaajien omat taisteluosuudet pois.
Joukolla 1 on alusas 23 AP:tä (toimintapistettä, Action/Advantage Point)
Joukolla 2 on alussa 18 AP:tä
--
Kierros 1:

Pelaaja: "Yritän yllättää vastustajan jalkaväen meidän nopealla liikkumisella, yritän augmentointia fyrdin Liikkuvuus-magialla (18), ja sen jälkeen teen liikkeeni: 6AP"
Ensin augmentaatio, pelaaja yrittää riskillä +3:n augmentaatiota, jonka vastuksen pelinjohtaja katsoo olevan 15. Pelaaja heittää 12, pelinjohtaja 6, molemmat onnistumisia mutta pelinjohtajan onnistuminen pienempi. Pelaaja saa taitoonsa -3, eli hänen fyrd-taistelunsa on tämän vuoron ajan vain 15.
PJ: "Yritätte käyttää liikkuvuusmagiaanne, mutta samassa vastustajan loitsijat iskevät teihin ja tunnette olevanne kuin liimatut paikallenne"

Molemmat heittävät noppaa, pelaaja saa 14, vastustaja 16
=> korkeamman heittänyt menettää 1x
J1: 23-6=17AP
J2: 18AP
PJ: "Okei, tilanne näytti jo hetken pahalta vihollisjalkaväen marssiessa päälle, mutta pääsette kuin pääsettekin viime hetkellä irti vastustajan maamagiasta ja pääsette livahtamaan vihollisen sivustaan. Kokenut vastustaja kuitenkin korjaa rivinsä nopeasti."

--
Kierros 2:

PJ: "Vastapuolen komentaja huutaa miehiinsä lisää puhtia"
Taito 'Inspiroi taistelijoita 3W' = +2 autoaugmentaatio, vastustajan taito tällä kierroksella 5W
PJ: "ja levittää miehensä yrittäen saartaa joukkonne, 10AP" (10 AP on paljon, mutta liike on PJ:n mielestä riskialtis ja voi lopettaa taistelun siihen, puolin tai toisin)
Pelaaja heittää 15, onnistuminen, vastustaja heittää 3, kriittinen
=> hävinnyt siirtää 1x
J1: 27AP
J2: 8AP
PJ: "Et huomaa vastustajan aikeita ennenkuin on aivan liian myöhä, olette pahassa motissa ja miehet alkavat panikoitua"
--
Kierros 3:

Pelaaja: "Uh-oh... Parasta liueta paikalta, siirryn käyttämään suoraan Liikkuvuus-magiaa ja yritän livetä paikalta"
PJ: "erittäin riskialtista, sanotaanko vaikka 15AP [menee yli hahmon tämänhetkisen AP:n, mutta se sallitaan pelaajahahmoilta] Nyt raskas jalkaväki ei voi enää taistella suoraan jalkaväkitaktiikoilla, annetaan sille vaikka -5. Toisaalta Liikkuvuusmagiakaan ei ole oikestaan keskitettyä taistelukomennusta, -3"
Taidot: Liikkuvuus 18-3=15, Jalkaväkitaktiikat 3W-5=18
Pelaaja heittää 1, PJ 19
=> hävinnyt siirtää 2x
J1: -3AP
J2: 35AP
J1 kärsii koko ottelun tuloksena vähäisen tappion.
PJ: "Ehkä Orlanth on tänään teidän kanssanne, sillä Liikkumismagianne toimii kuin rasvattu salama ja jätätte vastustajan hölmistyneinä kauas taaksenne. Vaikka tilanne näytti välillä pahalta tuntuu siltä kuin suurin osa miehistänne olisi silti vielä hengissä ja todistamanne Orlanthin voimannäyte lisää joukkojenne moraalia"

--

Augmentaatioita tuohon olisi mahtunut vielä enemmänkin, ennen koko taistelua voi augmentoida "koko taistelun ajaksi" - hmm.. Itse asiassa kun nyt tarkistin virallisista säännöistä, taitaa taistelun aikana augmentointi viedä yhden kierroksen ja tulos jää voimaan taistelun loppuun saakka - no, unohda sitten ne kohdat, olkoon se oma sääntöni, että yksi vapaa augmentaatio sallitaan per toiminto. :-D

_________________
Rejoice, for the rain has fallen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.08.2002 16:06 
Poissa
Pappi
Pappi
Avatar

Liittynyt: 20.01.2002 03:00
Viestit: 178
Paikkakunta: Helsinki
Rautakääpiö kirjoitti:
Lisäksi kaipailisin hieman tarkennusta joukkotappelun mallinnuksesta. Tapellaanko siinä heittämällä kerran deekutosta vai laskemalla monimutkaisia muuttujia...???


Säännöt ovat simppelit ja toimivat kaikille tilanteille samanlailla. Eli pelaajalla on päämäärä ja vastustajalla omansa (vastustaja voi olla evil lunari tai vaikkapa virtaava joki). Pelaaja päättää millä kyvyllä hän yrittää saavuttaa päämäärän ja vastustaja taas millä yrittää estää. Kyvyt on 1-20, eli heitetään d20 ja katsotaan meneekö alle. Myös vastustaja heittää ja vasta kummankin heiton yhteistulos kertoo miten kävi.

Esim. Hahmo jolla on uinti 15 yrittää uida joen yli jossa on virta 12. Hahmon tarkoitus on päästä toiselle puolelle ja joen estää se. Pelaaja heittää nopalla 12 (onnistuminen), joki 19 (epäonnistuminen). Hahmo pääsee joen yli.

Kykyjä voi myös käyttää toisten kykyjen apuna, eli jos äskeisellä hahmolla olisi vaikka tarmokas 20 voisi hän pelinjohtajan suostumuksella saada uintiin vaikka 2 lisää, jolloin uinti olisikin 17.

Säännöissä on myös kaikkea muuta. kuten masteryt ja action pointit, mutta toivottavasti perusmekaniikka tuli edes hieman selvemmäksi.

Edit: humis olikin ehtinyt jo vastata. No ei esimerkkejä varmaan koskaa ole liikaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.08.2002 09:33 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Liittynyt: 13.08.2002 17:32
Viestit: 90
Kiitti vaan vastauksista... Ei kun vaan kauppaan!!!!!!! :o


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com